دلایل حساسیت دندان و روش درمان آن

حساسیت دندان یک مشکل رایج درباره دندان است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتاد. این بیماری با احساس ناراحتی در دندان ها هنگام قرار گرفتن در معرض محرک های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی مشخص می‌شود. علل حساسیت دندان متفاوت است و می‌تواند به شرایط دندانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب دندان مربوط باشد. سایر عواملی که می‌توانند به حساسیت دندان کمک کنند عبارتنداز: خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین، مسواک زدن بیش از حد و دندان قروچه و … هستند. با این حال، راه های مختلفی برای مدیریت و درمان حساسیت دندان برای بهبود کیفیت زندگی شما وجود دارد، که در ادامه این مقاله از دندانپزشکی دکتر الهه صادقی به آن خواهیم پرداخت.

دلایل حساسیت دندان و روش درمان آن

دلایل حساسیت دندان چیست؟

دلایل حساسیت دندان می تواند متفاوت باشد. اما به طور کل موارد زیر را می توان برای دلایل حساسیت دندان در نظر گرفت.

• استفاده از مسواک نامناسب
  • ترک یا شکستگی دندان
  • دندان قروچه یا فشردن دندان ها
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • مصرف زیاد غذاها یا نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه یا مرکبات

علائم حساسیت دندان

حساسیت دندان زمانی اتفاق می‌افتد که لایه محافظ مینای اطراف دندان‌های شما فرسوده شود. بنابراین تقویت مینای دندان می‌تواند یک روش پیشگیری برای حساسیت دندان باشد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، توصیه می‌شود به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

• درد یا ناراحتی به هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی گرم، سرد، شیرین یا اسیدی
  • درد یا ناراحتی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • احساس ناراحتی یا درد در یک یا چند دندان
  • لثه های متورم، قرمز یا دارای خونریزی
  • فرسایش مینا یا پوسیدگی دندان
  • هنگامی که دهان خود را باز یا بسته می کنید، ممکن است احساس کلیک یا ترکیدن در فک داشته باشید.

علائم حساسیت دندان

درمان حساسیت دندان، بسته به علت زمینه ای متفاوت است. در موارد خفیف، دندانپزشک شما ممکن است تغییر در رژیم غذایی، استفاده از یک مسواک نرم و یا خمیر دندان مخصوص را  توصیه کند. در موارد شدیدتر، عصب کشی دندان و درمان ریشه توصیه می شود.

درمان های خانگی حساسیت دندان

اگر حساسیت دندان شما خفیف است؛ می توانید از درمان های خانگی حساسیت دندان استفاده کنید.

درمان های خانگی حساسیت دندان

•  شستشو با آب نمک: آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند به کاهش التهاب دهان و تسکین دندان درد کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و قبل از تف کردن، یک یا دو دقیقه آن را در اطراف دهان خود بچرخانید.
  • روغن میخک: روغن میخک دارای خواص بی حس کننده و ضد التهابی طبیعی است که می‌تواند درد دندان را فوری تسکین دهد. چند قطره از روغن را روی یک سواب پنبه ای بمالید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  •  سیر: سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند. یک حبه سیر را له کنید و آن را با مقداری نمک مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. مخلوط را روی دندان آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.
  •  چای سبز: چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است که می‌تواند به تقویت دندان ها و کاهش حساسیت کمک کند. یک فنجان چای سبز دم کنید و بگذارید خنک شود قبل از اینکه یک یا دو دقیقه آن را دور دهان بچرخانید.
  •  عسل و زردچوبه: یکی دیگر از روش های خانگی حساسیت دندان، استفاده از عسل وزردچوبه است.  عسل و زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که می‌توانند به رفع حساسیت دندان کمک کنند. یک قاشق چای خوری از هر ماده را مخلوط کرده و خمیر را روی دندان آسیب دیده بمالید. قبل از اینکه با آب گرم بشویید چند دقیقه بگذارید روی پوست بماند.

راه های پیشگیری از حساسیت دندان

این یک امر بدیهی است که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.  با مراقبت های مناسب می‌توان از حساسیت دندان جلوگیری کرد. در این قسمت، نکاتی را برای کمک به جلوگیری از حساسیت دندان‌هایتان مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

•  بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید: غذاها و نوشیدنی های اسیدی می‌توانند مینای دندان شما را از بین ببرند و دندان های شما را حساس تر کنند. مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند مرکبات، نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی را محدود کنید. اگر غذاها یا نوشیدنی های اسیدی مصرف می‌کنید، پس از آن حتما دهان خود را با آب بشویید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • از دهانشویه فلوراید استفاده کنید: دهانشویه فلوراید می‌تواند به تقویت مینای دندان کمک کند و از دندان های شما در برابر حساسیت محافظت کند.